sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Jukka Itkonen: Koipihumppa - Runoja lapsille


Jukka Itkosen runokirja Koipihumppaa sisältää ratkiriemukkaita runoja lapsille ja runoihmisille. Koipihumpassa on 44 runoa, jotka pääasiassa kertovat mm. eläimistä, hyönteisistä, Napaseudun pastoreista ja tietysti luonnosta. Seuraavan runon nimestä voivat uudet kirjablokkaajat ottaa vinkkiä kirjabloginsa nimeen. Tämä runo on kaikille kirjablokkaajille tarkoitettu (minun mielestä).

Kirjatäi, kirjahyllyn asukas

Olen lukenut
Seitsemän veljestä,
olen kahlannut Kalevalan.

En jätä mitään kesken,
kun sen joskus kerran alan.

En pitänyt Kiven kielestä,
raivostutti
se kielenkäyttö.

Kirjahyllyssä mekkaloin,
piti antaa maailmalle näyttö.

Vaikka olen pieni kooltani,
suurten lailla häiriköin.
Kiven kirjan sivu sivulta
minä äkäpäissäni söin.

Mutta näyttää olevan puolensa
hyvässä
ja pahassa:

Nyt ne hemmetin veljekset
melskaa minun mahassa!

Koipihumpan olen saanut tytöltäni lahjaksi. Jostakin syystä saan häneltä aina lastenkirjoja lahjaksi. En pane pahakseni, sillä lastenkirjat ovat kivoja, varsinkin tämä runokirja viehättää kovasti, sillä runoissa on runsaasti sanomaa ja huumoria, jota täytyy hieman makustella alkuunsa. Kirjan kuvitus on myös hauska ja sen on tehnyt Christel Rönns. Jukka Itkonen on tuottelias kirjailija, runoilija, lauluntekijä ja muusikko. Kirjailija on saanut myös lukuisia palkintoja tuotannostaan, jota en ihmettele ollenkaan. Laitetaanpa sammakko humppaamaan :)

Sammakon koipihumppa

Ensin olin muna,
sitten nuijapää.

Nuijapäänä vietin
kalan elämää.

Sen jälkeen odottelin
muodonmuutosta.

No, kyllä muoto
muuttui ja
nytpä olen jo
      sinne
tänne
              hyppelevä
iso
                     sammakko.

Jukka Itkonen, Koipihumppaa - Runoja lapsille
Kuvitus Christel Rönns
Otava 2005
s. 46



2 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkäät näistä runoista. Hämähäkit pitsinnyplääjinä ompeluseurassa, voiko sen osuvammin sanoa tai kirjatäi melskaamassa kirjahyllyssä :D

      Poista