maanantai 14. tammikuuta 2013

100 kirjaa, jotka tulee lukea ennen kuolemaa


Ohjeet: Kopioi tämä muistiinpanoihisi. Tägäytä muita kirjanörttejä, myös minut, jotta näen mitä olet vastannut. Lihavoi kirjat, jotka olet lukenut kokonaan; kursivoi kirjat, jotka olet aloittanut muttet ikinä saanut päätökseen tai joista olet lukenut pätkiä. Luetuksi kirjaksi lasketaan myös, jos joku on lukenut kirjan sinulle. Pongasin tämän listan Kingiä, kahvia ja empatiaa blogista. Harrastan myös elokuvia, joten aika monta kirjaa olen nähnyt myös elokuvaversiona.

1. Mika Waltari - Sinuhe egyptiläinen (olen katsonut elokuvan)

2. J.R.R.Tolkien - Taru sormusten herrasta (Olen katsonut elokuvat)

3. Väinö Linna - Tuntematon sotilas (Olen katsonut elokuvat x lukematon määrä)

4. Aleksis Kivi - Seitsemän veljestä

5. Väinö Linna - Täällä pohjantähden alla 1-3 (ja elokuvat)

6. Agatha Cristie - Kymmenen pientä neekeripoikaa

7. Fjodor Dostojevski - Rikos ja rangaistus

8. Anne Frank - Nuoren tytön päiväkirja

9. Douglas Adams - Linnunradan käsikirja liftareille

10. Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

11. Antoine de Saint-Exupéry - Pikku Prinssi
(Kirja on aina yöpöydällä)

12. J.K. Rowling - Potter-sarja (tietysti olen katsonut myös elokuvat)

13. Gabriel García Márquez - Sadan vuoden yksinäisyys

14. George Orwell - Vuonna 1984 

15. Veikko Huovinen - Havukka-ahon ajattelija (tv-sarja oli mainio)

16. Elias Lönnrot - Kalevala (tämän olen nähnyt myös teatterissa)

17. Jane Austen - Ylpeys ja ennakkoluulo (minun lempparikirja ja elokuva)

18. Sofi Oksanen - Puhdistus (elokuvakin oli yhtä hyytävän hyvä)

19. Astrid Lindgren - Peppi Pitkätossu (Elokuvat ja tv-sarjat olen katsonut)
20. Mihail Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan (Lukulistalla, kunhan kirja saapuu meille)

21. Richard Bach - Lokki Joonatan

22. Umberto Eco - Ruusun nimi (Elokuvan olen katsonut monta kertaa)

23. Tove Jansson - Muumipeikko ja pyrstötähti (Elokuvan olen katsonut)

24. J. & W. Grimm - Grimmin sadut I-III (ihan vasta katsoin elokuvan)

25. Dan Brown - Da Vinci -koodi (Elokuvan olen katsonut)

26. Enid Blyton - Viisikko-sarja


27. Anna-Leena Härkönen - Häräntappoase
(Tv-sarjan olen katsonut)

28. Ernest Hemingway - Vanhus ja meri

29. Goscinny - Uderzo - Asterix-sarja (ja elokuvat)

30. John Irving - Garpin maailma

31. Louisa May Alcott - Pikku naisia

32. Victor Hugo - Kurjat (Pitäis käydä katsomassa ooppera elokuvissa tänä keväänä)

33. C.S. Lewis - Narnian tarinat (Olen katsonut elokuvat)

34. A.A. Milne - Nalle Puh

35. Henri Charrière - Vanki nimeltä Papillon (Olen katsonut elokuvan)

36. Alexandre Dumas - Kolme muskettisoturia (olen katsonut elokuvat, niihin ei kyllästy)

37. Emily Bronte - Humiseva harju (useamman elokuvan olen nähnyt ja kaikki katson)

38. William Golding - Kärpästen herra

39. Juhani Aho - Rautatie (Olen katsonut elokuvan)

40. Leo Tolstoi - Anna Karenina (menen katsomaan uusimman elokuvan heti pian)

41. Frank McCourt - Seitsemännen portaan enkeli

42. Arthur C. Clarke - Avaruusseikkailu 2001

43. J.D. Salinger - Sieppari ruispellossa

44. Charlotte Brontë - Kotiopettajattaren romaani (ja tietysti kaikki elokuvaversiot)

45. Kurt Vonnegut - Teurastamo 5

46. Isaac Asimov - Säätiö

47. Aapeli - Pikku Pietarin piha (Olen katsonut elokuvan)

48. Leo Tolstoi - Sota ja rauha

49. Mauri Kunnas - Koiramäen talossa

50. Margaret Mitchell - Tuulen viemää (Olen katsonut elokuvan)

51. Nikolai Gogol - Kuolleet sielut

52. Albert Camus - Sivullinen

53. Kirsi Kunnas - Tiitiäisen satupuu (Lapsuuteni suosikki)

54. Hergé - Tintti-sarja (ja aika monta sarjakuvafilmiä olen katsonut)


55. Miquel Cervantes - Don Quijote

56. Eduard Uspenski - Fedja-setä, kissa ja koira

57. Mark Twain - Huckleberry Finnin seikkailut (ja elokuvat muistan)

58. Johanna Sinisalo - Ennen päivänlaskua ei voi 

59. Herman Hesse - Lasihelmipeli

60. Günther Grass - Peltirumpu

61. Jostein Gaarder - Sofian maailma

62. Leon Uris - Exodus

63. Lucy M. Montgomery - Pieni runotyttö

64. Ilmari Kianto - Punainen viiva (elokuvan olen katsonut)

65. Franz Kafka - Oikeusjuttu

66. Guareschi Giovanni - Isä Camillon kylä (tästä oli kiva sarja TV:ssä)

67. Lewis Caroll - Liisan seikkailut ihmemaassa (ja ne ihanat elokuvat)

68. John Steinbeck - Eedenistä itään (ja tietysti olen katsonut myös elokuvan)

69. Kari Hotakainen - Juoksuhaudantie (elokuva ei oikein säväyttänyt)

70. Paulo Coelho - Istuin Piedrajoen rannalla ja itkin

71. Jules Verne - Maailman ympäri 80 päivässä (monta eri versiota elokuvia olen katsonut)

72. Risto Isomäki - Sarasvatin hiekkaa

73. Jaroslav Hasek - Kunnon sotamies Svejk maailmansodassa

74. Giovanni Boccaccio - Decamerone

75. Oscar Wilde - Dorian Grayn muotokuva

76. Milan Kundera - Olemisen sietämätön keveys

77. Homeros - Odysseia (Elokuvat olen tietysti katsonut)

78. Peter Hoeg - Lumen taju (melkein väittäisin lukeneeni)

79. Arthur Conan Doyle - Baskervillen koira

80. William Shakespeare - Hamlet

81. Eino Leino - Helkavirsiä-sarja

82. Stieg Larsson - Miehet, jotka vihaavat naisia (ja lisäksi olen katsonut elokuvat)

83. Yrjö Kokko - Pessi ja Illusia (myös elokuva on ihana)

84. Thomas Harris - Uhrilampaat (kauhusta kankeana katsoin myös elokuvan)

85. Raymond Chandler - Syvä uni (ehkä luin ehkä en)

86. Jean M. Untinen-Auel - Luolakarhun klaani (Minulla oli melkein koko sarja, mutta tyttöni vei sen)

87. Deborah Spungen - Nancy

88. Stephen King - Hohto ( Ja elokuva on karmivan hyytävän ilkeä)

89. Laura Ingalls Wilder - Pieni talo preerialla (ja mikä ihana sarja Tv:ssä)

90. Laila Hietamies - Hylätyt talot, autiot pihat (äitini osti minulle kaikki kirjat, koska halusi itse lukea ne)

91. Aino Suhola - Rakasta minut vahvaksi

92. Aleksandr Solzhenitsyn - Vankileirien saaristo

93. Mikael Niemi - Populäärimusiikkia Vittulajänkältä (myös elokuva on mainio)

94. Timo K. Mukka - Maa on syntinen laulu (elokuva on klassikko, joka oli heti nähtävä)

95. Juha Vuorinen - Juoppohullun päiväkirja (ja tämän tuoreen leffan olen tietysti katsonut)

96. Kjell Westö - Missä kuljimme kerran

97. Veijo Meri - Manillaköysi

98. Maria Jotuni - Huojuva talo

99. Juha Itkonen - Anna minun rakastaa enemmän

100. Jan Guillou - Pahuus (joku kaunis päivä luen edes yhden Guilloun kirjan)

72 pistettä sain. Niin kuin näkyy olen innokas elokuvien katsoja. Paras kirja, jonka tiedän on Piano ja ennen sitä tehty elokuva oli aivan huikaisevan hyvä. Listalle sopisi myös Piin elämä.

2 kommenttia:

  1. Piano on minunkin lempparileffojani, se on upean kaunis visuaalisesti. Vasta tästä postauksestasi opin, että siitä on kirjakin olemassa.

    Missä kuljimme kerran kannattaa kyllä ehdottomasti lukea. Hieno kirja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin Pianosta ensin kirjan ja elokuvan katsoin myöhemmin. Ne ovat erilaisia, mutta kumpikin on aivan mykistävä. Piano-elokuvan alkukohtaus ja musiikki aivan salpasi hengen kauneudellaan. Lue ihmeessä kirja.

      Poista